RSS

ayam panggang debadabidu aku

Assalamualaikum~

haiii~ (dengan nada sedey gitu..) rini aku nak citer pasal aku try masak ayam panggang debadabidu...resepi nih aku amek dari blog Aku Bukan Cheff....aku mmg suke tengok blog nih....buat aku rase semangat nak masak...(pengakuan : kan aku kurang pandai masak...hahaha)

dengan penoh semangat nyer aku pon pegi la kedai tadi beli bahan2...(padahal beli perencah nasi goreng adabi jer dan ayam...utk masakan aku nih la...) sapai umah gi la basuh ayam letak dalam mangkuk...amek 4 ketul jer....karang lau tak jadi sape nak makan....(takpe rini abg p aka somi kak ira balik aku pakse la makan...hahahah)

aku pon letak la bahan2 yg sepatotnyer ikot resepi kat blog tuh kan...camnih la aku wat...

sepaket perencah nasi goreng adabi - same la dengan aku pon
black pepper crush - aku tak tau black pepper pe nih...jadi aku letak black pepper yg ade kat umah jer..
sesudu cuka - yg nih aku ganti asam adabi
sedikit garam - yg nih same..

pastuh aku ade tambah halia + bawah putih...(mak tanye jadi aku pon letak je ler..) hehehehe

pastuh aku pon perap la ayam yg digaul dengan bahan2 tersebut....tapi aku perap jap jer coz dah lambat...ngeh3~ pastuh amek la kuali yg leper yg selalu aku wat masak daging beger tuh....letak la marjerin pelangi pastuh masukkan la ayam tuh....pastuh tutup....api bagi kecik jer....ngeee~

camnih la kan ghupenyer....bile dah ditutup...hak3


pastuh sementare tunggu ayam masak gi la tengok citer Cinta Fitri jap....pastuh tengok2 jap pastuh terbalikkan....pastuh dekat kol 1 tadi baru aku tutup api....dah masak katenyer....hahaha pastuh angkat ler letak atas pinggan....utk makan lunch nati....weehuuuu~ camnih la ghupe ayam panggang debadabidu aku yg kurang menjadi la kot...=)


cube korang bandingkan yg aku wat dengan resepi yg asal kat blog aku tujuk kat ats tadi....same ke tak same??...lain kan??...hahhahaha pape pon tadi aku rase sket bole la sedap dari takde rase langsong...haaa lain kali aku nak try masak ayam cepedas lak....uhuk3 =) ok papai

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen: